fredag den 22. februar 2013

Ressourcer og spiseskeer

Hold da op...endnu et indlæg, der handler om mig...!

Det plejer jo mest at være ungerne og deres vanskeligheder, der bliver nedfældet her, men at være blevet syg og finde ud af at leve med det fylder lidt hos mig for tiden, så det skal skrives ud af kroppen.

Jeg er ellers GLAD - bare så lettet og glad over at ha' fået mit liv tilbage. Efter 14 dage på en medicin, som åbenbart ikke passede så godt til min krop skiftede jeg og i en hel uge har jeg bare været frisk og glad. Indtil i går, hvor jeg kunne mærke symptomerne komme snigende - og i dag er jeg igen overvældende træt, tung og har ondt i ryggen, benene og hænderne.

HVORFOR?

Fordi jeg har overbrugt mine ressourcer - jeg tog i går forskud på denne dags ressourcer og må nu bøde for det.
Altså man skal jo lige lære det, ikke?! Det der med at leve med en kronisk sygdom (altså ud over et piskesmæld af en anden verden, kronisk skinnebensbetændelse i begge ben og stress). Når man har for lavt stofskifte (endda ureguleret), så skal man være dygtig til "energi-administration".

Jeg har lært at jeg skal spare på mine skeer.....jo jo, den er god nok, i hvert fald jævnfør "the spoon theory" (følg linket og læs om det). Skeer er lig med ressourcer og med lavt stofskifte har jeg et begrænset antal skeer til rådighed pr. dag. Alt hvad jeg foretager mig koster en eller flere skeer og jeg skal derfor være konstant bevidst om hvor mange jeg har brugt og hvor mange jeg får brug for - jeg skal altså nøje prioritere min skeer.

Det har jeg så lært nu - efter vovemodigt at kaste mig ud i en ekstra times pulserende Zumba. Det var der åbenbart ikke skeer nok til, så jeg kom til at tage forskud på næste dags skeer. Av, den sved!

Ingen kommentarer: